Amersfoort NCS
Amersfoort - Zwolle,
km 45.18 (zuidoostkant)
X = 154.54 km
Y = 463.08 km

52.1559º NB
05.3805º OL

05-05-2000

In 1863 opende de NCS de spoorlijn Utrecht - Hattem (na de bouw van de brug over de IJssel volgde later het stuk naar Zwolle), waarmee Amersfoort voor het eerst de beschikking kreeg over een eigen spoorwegstation. Hoewel het station vlakbij het centrum lag, bleek de ligging na verloop van tijd toch lastig te combineren met het reizigersverkeer richting Kesteren en Amsterdam. De HSM beschikte aan de lijn naar Kesteren over een eigen station, maar ondanks een verbindingsboog, een hulpstation en zelfs een paardenrijtuigdienst tussen beide stations bleef het behelpen bij het overstappen. Aan het begin van de twintigste eeuw werd daarom een nieuw gemeenschappelijk station gebouwd op de plek van het huidige station, en Amersfoort NCS verloor daarmee zijn funktie als reizigersstation. Het kreeg echter een nieuwe bestemming en zo overleefde Amersfoorts allereerste station uiteindelijk al zijn opvolgers. Het stationsgebouw is officieel een monument, maar een kleine opknapbeurt zou momenteel zeker geen kwaad kunnen.

* Eind 2000 werd begonnen met het opknappen van het oude stationsgebouw, een klus die uiteindelijk twee jaar zou duren. Hierbij kreeg het gebouw weer een zinken dak zoals het oorspronkelijk in 1863 ook al had gehad. Het geheel gerenoveerde gebouw kreeg een toepasselijke nieuwe bestemming: sinds november 2002 biedt het onderdak aan de reiswinkel 'Station Centraal' van TUI Nederland.

De reiswinkel heeft naast een reisbureau ook een eigen boekwinkel, een restauratie en ruimtes voor het bekijken van audiovisuele presentaties over verre bestemmingen. Omdat het 800 vierkante meter grote stationsgebouw hiervoor toch nog te weinig ruimte bood, werden er in september 2002 twee rijtuigen naast het stationsgebouw neergezet.


* Op 24 december 2003 werd reiswinkel 'Station Centraal' al weer gesloten, met ingang van 1 september 2005 wordt het gebruikt door adviesbureau 'Hospitality Consultants'.