Hoogwoud
Koningspade,
Hoogwoud
X = 124.31 km
Y = 527.44 km

52.7335º NB
04.9328º OL
   29-12-2004

Even ten noorden van Hoogwoud staat vlak naast het trajekt van de voormalige stoomtramlijn Schagen - Wognum de 'Controversy Tram-Inn'. Bij deze boerderij is een zeer diverse verzameling vlieg- en voertuigen opgesteld, waaronder een tweetal trams waarin zelfs overnacht kan worden!

Het achterste, blauwe stel is de uit Duisburg afkomstige 1208. Oorspronkelijk was dit motorwagen 208, in 1944 door de firma Fuchs te Heidelberg gebouwd. In 1958 werd de 208 samen met de in 1946 gebouwde bijwagen 346 verbouwd tot gelede tram. In 1966 kreeg deze combinatie het nieuwe nummer 1208. Op 16 juli 1969 sloeg de bliksem in waarna het tramstel geheel uitbrandde. De 1208 werd echter wel hersteld, waarbij ook het interieur en de elektrische installatie werden gemoderniseerd; in het voorjaar van 1970 kwam het stel weer in dienst. In 1978 werd de 1208 nogmaals gerenoveerd en heeft uiteindelijk, als laatste van de serie, nog tot 1987 dienst gedaan. Eind 1988 werd de tram verkocht aan het Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM). Na op 6 december nog een instructierit in Duisburg te hebben gereden, werd de 1208 op 7 december 1988 per vrachtauto bij de AOM in Amsterdam afgeleverd.

Het voorste, groene stel is de 303 uit Kassel, in 1966 gebouwd door de firma Wegmann die (niet toevallig!) in dezelfde plaats gevestigd was. De 303 was onderdeel van de serie 301-317 die in de periode 1966-1970 werd afgeleverd. Vanaf 1983 werden de stellen gerenoveerd waarbij deze onder andere van nieuwe cabines werden voorzien en een nieuwe kleurstelling kregen: donkerblauw met witte strepen. De 301-304 waren bij de bouw voorzien van een stuurschakeling van Simatic, bij de rest van de serie was deze van Siemens. Door een gebrek aan reserve-onderdelen voor de Simatic werden de 301-304 begin jaren '90 buiten dienst gesteld. De 303 werd verkocht aan het AOM en kwam op 14-11-1994 in Amsterdam aan.

Beide tramstellen werden in de jaren na hun aankoop door de AOM in Amsterdam als 'partytram' voor verhuurritten ingezet, waarbij de 1208 weer onder het oude nummer 208 ging rijden. In augustus 1999 werd het bestand nog versterkt met de 305 uit Kassel, een tramstel uit dezelfde serie als de 303. Door de hoge leeftijd van de 208 had dit stel in praktijk vrij veel onderhoud nodig. Daarnaast was de Simatic-installatie van de 303 na een brand onbruikbaar geraakt zodat het stel buiten dienst moest worden genomen. Mede om deze redenen werden beide stellen door de AOM verkocht en in juli 2002 per dieplader naar hun huidige verblijfplaats ten noorden van Hoogwoud getransporteerd. Beide stellen werden daarna van binnen geheel verbouwd en daarbij o.a. voorzien van een douche, toilet en keuken.

Met dank aan Frank en Irma Appel van de Tram-Inn voor aanvullende informatie en foto's.
Op http://www.controversy.nl zijn nog meer foto's van de trams en de Tram Inn te vinden.