Koppelproef 766+273

Het was op 17-04-2004 niet de eerst keer dat de 766 gekoppeld zou worden met de 273. Zo verzorgden beide treinstellen in 1996 een deel van het transport van museummaterieel naar de open dag van de werkplaats Leidschendam, en reed de 273 in 2001 en 2003 mee met donateursexcursies van Stichting Mat'54 Hondekop-vier. Tijdens deze ritten doken echter wel steeds enkele kleine problemen op met de automatische deursluiting van de 766. Alle reden dus om eens op de Watergraafsmeer de koppelingen van beide treinstellen uitvoerig door te meten en alle mogelijke koppelcombinaties te beproeven.



Het Spoorwegmuseum staat in de steigers, de 273 is klaar voor vertrek.

De Bk-cabine van de 273; de Telerail kan er nog net bij!

De 273 op de Watergraafsmeer. Op de achtergrond worden de elektrische contacten van de koppeling aan de CDk-zijde doorgemeten.

Waar hebben we dat rode hoedje op de koppeling van de 766 eerder gezien?

Na de 273 is de 766 aan de beurt voor een koppeling-controle.

Een afdeling 3e klasse, maar wel met ouderwets comfortabele banken.

Het balkon van de 2e klasse, de latere 1e klas.

Een scholekster trok zich niets aan van alle langsrijdende treinen en is op de Watergraafsmeer gaan nestelen.

De 273 in een lekker voorjaarszonnetje.

Om alle mogelijke koppelcombinaties uit te proberen moest de 766 halverwege via Diemen Zuid en Weesp worden gedriehoekt.

Het dorpje Duivendrecht gaat bijna volledig schuil achter alle spoor- en metrolijnen die elkaar hier kruisen.

Door een wissel dat in de verkeerde stand lag kon de 766 niet rechtstreeks terugrijden naar de Watergraafsmeer, maar moest eerst ter hoogte van Muiderpoort kopmaken.

Aan het eind van de dag kon er met de 273 langs een reinigingsperron bij Amsterdam CS nog een bescheiden lineup worden gehouden.