|
|
Welkom op Spoorzoeker.net!
Stuur een email naar de beheerder van de website.
Bij het spoor is het niet alleen van belang te weten welke treinen er rijden, maar ook waar alle stations, seinen en wissels liggen. Al vele jaren voor de komst van GPS-ontvangers werd dit tot op de meter nauwkeurig opgemeten en op baanvaktekeningen genoteerd. Ook op stations werd op sommige plekken de exacte positie langs een baanvak aangegeven zodat deze weer als ijkpunt kon dienen bij verdere plaatsbepalingen in de omgeving. Deze markering op de perrongevel van het oude haltegebouwtje van Vleuten geeft aan dat er 6977 meter ligt tussen het nulpunt in Utrecht en de door de zwarte driehoeken aangegeven positie.
Nieuwe URL
Deze site is niet langer via spoorzoeker.nu te bereiken, gebruik voortaan svp de volgende url: http://spoorzoeker.net
|
07-06-2009
|
Rangeerlocomotief in Dongen toegevoegd aan de lijst met statisch materieel.
Link toegevoegd naar een site over de geschiedenis van de spoorlijn Zwolle-Kampen.
|
Agendatip
|
Tentoonstelling '130 jaar IJzeren Rijn'
In het Roerstreekmuseum wordt nog tot 1 september 2009 een tentoonstelling gehouden over de IJzeren Rijn. Bekijk voor meer informatie dit filmpje en de site van de Heemkundevereniging Roerstreek.
|
30-09-2008
|
10 jaar Spoorzoeker online!
Een fotoverslag van een wandeltocht over de (toen nog overwoekerde) spoorlijn van Gronau naar Enschede betekende in september 1998 het allereerste begin van deze site. In november van datzelfde jaar waren er al diverse nieuwe onderdelen bijgekomen (dat duurt tegenwoordig wel wat langer...)
|
24-02-2008
|
Treinstel 4005 in Utrecht toegevoegd, extra foto bij Beneluxkop in Rotterdam.
Links toegevoegd naar een site met foto's van stoomtrams in Hummelo en een pagina over de tramlijn Sneek-Bolsward en enkele (voormalige) stations en haltes in Friesland.
|
09-02-2008
|
Luchtfoto's van Farmsum en
Weiwerd uit WO2 toegevoegd.
Links toegevoegd naar enkele restanten van de WSM-tramlijnen (1, 2, 3, 4)
|
Boekentip
|
Het spoorboek van VriezenveenH.Boonstra
Een uitvoerige beschrijving van de spoorlijn Almelo-Mariënberg en diverse andere spoor- en tramlijnen die een rol hebben gespeeld in de geschiedenis van Vriezenveen (inclusief plannen voor de nooit aangelegde tramlijn Almelo-Denekamp).
|
Boekentip
|
Atlas van topografische kaarten Nederland / 1955-1965Uitgeverij 12 Provinciën / 314 pagina's
Deze atlas bevat topografische kaarten voor heel Nederland op schaal 1:50.000, gemaakt in de periode 1955-1965. De periode waarin spoorlijnen op grote schaal werden gesloten voor de reizigersdienst of zelfs geheel werden opgeheven was toen net voorbij, maar op de kaarten zijn de gevolgen nog zichtbaar.
In Friesland houden de voormalige lokaalspoorlijnen van de NFLS abrupt op in Tzummarum en Dokkum, in Twente en de Achterhoek zijn van het vroegere GOLS-netwerk alleen nog wat losse stukken als goederenlijn in gebruik en van het Haarlemmermeernet resteert slechts het gedeelte ten oosten van Aalsmeer. Veel inmiddels deels of volledig verdwenen lijnen zijn in deze atlas echter nog geheel te volgen, zoals Apeldoorn - Hattemerbroek, Boxtel - Gennep - grens, de ringlijn door de zak van Zuid-Beveland, de RTM-lijnen naar Hellevoetsluis en Oostvoorne en diverse lijnen van de WSM.
De atlas kan rechtstreeks bij de uitgever besteld worden.
|
Boekentip
|
Sporen van veranderingDiv.auteurs / 224 pagina's
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de NVBS werd dit jubileumboek uitgegeven. In negen afzonderlijke artikelen wordt een beeld geschetst van de ontwikkelingen die in die periode bij de spoor- en tramwegen in Nederland hebben plaatsgevonden. In een aantal gevallen gaat het daarbij om onderwerpen die zelden in een dergelijke (uitgebreide) vorm aan bod komen, bijvoorbeeld:
- het verdwijnen van de interlokale tramlijnen
- het ontstaan van de Geldersche Tramweg Maatschappij
- beveiliging bij de spoorwegen anno 2006
- de ontwikkeling van het NS-dienstwagenpark
- het goederenvervoer in Nederland tussen 1931 en 2006
- de vervoersbewijzen bij de tramwegen van 75 jaar geleden
De eerste druk was al spoedig uitverkocht, maar inmiddels is een tweede, gewijzigde druk verschenen.
|
11-11-2007
|
Aanvulling bij sik 366 in Valkenburg
Directory-structuur van de site geheel herzien (oude links vanaf andere sites werken mogelijk niet meer altijd !)
|
12-05-2007
|
Metrorijtuig bij Hardenberg toegevoegd aan het overzicht 'Statisch Materieel'
|
Boekentip
|
Grote Historische AtlasUitgeverij Nieuwland
Eind jaren tachtig verscheen bij uitgeverij Robas een reeks atlassen van de 'Chromotopografische Kaart des Rijks'. Hierin waren per provincie topografische kaarten uit ruwweg de periode 1890-1920 afgebeeld op schaal 1:25.000. Helaas zijn tweedehands exemplaren van deze omvangrijke groene boekwerken tegenwoordig nog maar moeilijk te verkrijgen, en dan vaak slechts tegen een veelvoud van de oorspronkelijke winkelprijs! Gelukkig heeft de vorig jaar opgerichte Uitgeverij Nieuwland het plan opgevat om een soortgelijke reeks atlassen te maken. Eind 2005 verschenen de eerste delen, en inmiddels is er voor elke provincie (behalve uiteraard Flevoland) een atlas verkrijgbaar. Zie voor meer informatie de site van de uitgever.
|
27-03-2007
|
Inhoudsoverzicht van alle jaargangen van Het Matblad toegevoegd.
|
Agendatip
|
Expositie 'Capelle aan het spoor'
In het Capels Historisch Museum wordt nog tot 26 mei 2007 een expositie gehouden over de inmiddels verdwenen spoorlijn van Nieuwerkerk a/d IJssel naar Rotterdam Maas. Openingstijden en andere gegevens zijn te vinden op http://home.hetnet.nl/~hvc-capelle/hvc02.html.
|
Agendatip
|
Tentoonstelling WSM in Schipluiden
Tot 11 september 2006 kan in Schipluiden de expositie "Een halte in de tijd" bezocht worden. Deze gaat over de geschiedenis van de Westlandse Stoomtramweg Maatschappij en wordt in het voormalige tramstation van Schipluiden gehouden. Kijk voor meer informatie op http://jaar2006.middendelfland.net/schipluiden/eenhalteindetijd.htm.
|
Boekentip
|
Grote Atlas van Nederland 1930-1950B.C. de Pater en B. Schoenmaker / 584 pagina's
Oude topografische kaarten zijn eigenlijk onmisbaar om te kunnen achterhalen waar oude, inmiddels verdwenen spoor- en tramlijnen vroeger lagen. In deze zeer bijzondere atlas zijn voor geheel Nederland topografische kaarten (schaal 1:50.000) uit de periode 1930-1950 opgenomen. Alle spoor- en tramlijnen die in die tijd nog voor reizigers- en/of goederenvervoer in gebruik waren zijn zo te volgen, maar ook de spoorlijnen die in 1940 al waren opgebroken zijn op de kaarten meestal nog duidelijk terug te vinden. Daarnaast bevat deze atlas ook nog veel stadsplattegronden, thematische kaarten en andere interessante informatie.
De eerste druk van de atlas is inmiddels uitverkocht, zie de site van de uitgever voor meer informatie over de herdruk.
|
|