![]() |
INGENIEUR F.W. CONRAD
een der eerste directeuren van de H.IJ.S.M., een deskundige van den eersten rang. Hij is o.m. de ontwerper van het beroemde hoefijzervormige hulpspoor rondom de boerderij van Van der Gaag, waarover bijgaand artikel handelt. |
MACHINIST 1839 MACHINIST 1889
Hartelijk konden wij lachen om de "malle" uniformen uit den eersten tijd der Spoorwegen. Die van 1889 vonden wij al veel gewoner. Nu lachen onze kinderen zoowel om het eene als om het andere.... |
![]() |
1. Laantje van Van der Gaag c.s.
2. Richting die de weg moet nemen na de onteigening 3. Het hulpspoor. 4. Richting van den weg naar het station. |
LOCOMOTIEF 1839
Eerste locomotief der Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Ons, menschen van 1938, komen beide locomotieven een beetje kinderachtig voor. Toch waren zij beiden in háár tijd toonbeelden van technisch kunnen en technischen vooruitgang.... LOCOMOTIEF 1889 |
![]() |
Als een klein dijkje, aan de eene zijde doodloopend in het weiland, aan het andere einde afgesloten door het hekwerk van den spoorweg, lag daar het historische laantje. Suizend gleed een electrische trein, honderd kilometer per uur, voorbij.
|
In 1938 herinnert zelfs niet de geringste kromming in de stalen spoorstaven aan de jeugdvergroeiïng van een kleine eeuw geleden, toen een ingewikkeld hoefijzervormig hulpspoor rondom het land van een onwilligen boer gelegd moest worden...
| |
De oude Van den Berg weet nog precies aan te wijzen, waar het hulpspoor rondom Van der Gaag's boerderij eens heeft geloopen.
| |
De naam "Crommelinlaan" herinnert aan den Santpoortschen villabezitter, die het "Laantje van Van der Gaag" kocht om de H.IJ.S.M. dwars te zitten.
|