Kleve-Spyck-Welle-Elten

Bij de rivier de Altrhein houdt het fiets/wandelpad op. Hier ligt nog altijd de oude spoorbrug uit 1863, bruin van de roest, maar nog steeds het bekijken waard. Het nog aanwezige onderhoudsbordes zal wel lange tijd niet meer gebruikt zijn, want bij de NVBS-excursie in 1977 werd al opgemerkt dat de brug er sterk verroest uitzag!



Het is mogelijk te voet de brug over te steken, maar de leuning ziet er op sommige plaatsen niet heel erg solide meer uit.



De toegang tot de brug is zeer vakkundig afgesloten!
Ten noorden van de brug over de Altrhein overspant een hele reeks kleinere bruggen de uiterwaarden; een indrukwekkend gezicht! In de "Op de Rails" van februari 1977 is op pagina 44 een foto te zien van een goederentrein op dit 'luchtspoor'.




Duidelijk is te zien dat bij het bouwen van de pijlers van deze bruggen er rekening is gehouden met eventuele spoorverdubbeling. Het is er nooit van gekomen.
Aan het einde van de brug begint een spoordijk waar weer een fietspad op is aangelegd. Na een paar honderd meter eindigt deze bij een kruispunt waar ook een huis staat dat een station geweest zou kunnen zijn. In de 'Op de Rails' van mei 1977 staat op pagina 150 een foto van deze plek, genomen tijdens de NVBS-excursie op 5 maart van dat jaar.

Op dit punt moet de lijn zich in ieder geval opgesplitst hebben, want voorbij het kruispunt steken nog enkele spoorstaven onder het asfalt uit, terwijl iets meer naar het oosten nog rails in het wegdek liggen die naar de fabriek aan de Rijnoever voeren.




Bij de noordoever van de Rijn ligt de aankomstplaats van de spoorpont tegenwoordig in een natuurgebied, waar onder andere allerlei vogelsoorten leven. Maar vanaf een afstandje is de inham ook nog wel te herkennen.



Aan de overkant van de rivier is het fabriekscomplex bij Spyck weer te zien. Een kleine vergelijking met de skyline van zo'n honderd jaar geleden laat mooi zien wat er in de tussentijd bijgebouwd en afgebroken is.