 |
Kleve-Spyck-Welle-Elten |
Verder naar het noorden is een stuk van de spoordijk tegenwoordig privé-terrein en dus helaas ook niet toegankelijk. Diverse bordjes helpen de passanten hier op vriendelijke wijze aan herinneren.
Ruim een kilometer verderop splitste de spoordijk zich in een boog richting Elten (de oorspronkelijke lijn), en eentje richting Emmerich (in 1945 aangelegd). Van beiden zijn de zwaar begroeide spoordijken nog makkelijk in het landschap terug te vinden. Op de foto is de spoordijk te zien die richting Elten liep; op de achtergrond is de Eltenerberg zichtbaar. Dit gedeelte behoorde tussen 1949 en 1963 zelfs tot Nederlands grondgebied.
Station Elten in betere dagen, gezien in de richting van Emmerich... In 1950 werd er door de NVBS nog een excursie naar gehouden, waarbij men werd verwelkomd door een kersverse stations-chef van de Nederlandsche Spoorwegen.
Vandaag de dag is er op deze plek alleen een hoop gras te vinden, met daaronder hier en daar wat steenslag en resten van de fundering. Aan de masten van de bovenleiding is te zien dat er ruimte is geweest voor meer dan twee sporen.
Ten noorden van Elten is, met enige moeite, de oude spoordijk nog terug te vinden, die direkt naast de nog bestaande spoorlijn naar Emmerich ligt (een mooi voorbeeld van hoe concurrentie niet altijd tot kostenbesparing en efficiency leidt!). De dijk is geheel begroeid met bomen en struiken, maar aan een dubbele rij bomen is nog steeds te zien waar de spoorlijn vroeger moet hebben gelopen. Dit is merkwaardig omdat de spoorlijn al in 1895 werd opgebroken; wellicht heeft hier na het opbreken nog lange tijd een zandpad gelegen.
Bij kilometer 71.6 (net ten zuiden van de overweg in de weg van Elten naar Babberich) kruist de spoorlijn een waterleiding. Vanaf de huidige spoorlijn is een bruggetje in de oude spoordijk te zien, die over deze waterleiding voert. Links op de foto is de ook niet erg robuust uitgevoerde leuning te zien behorend bij de brug in de spoorlijn naar Emmerich.
Een doorkijkje onder beide bruggen. De voorste brug ligt in de oude spoordijk, op de achtergrond is nog net de brug in de lijn naar Emmerich te zien. Omdat deze kennelijk niet meer in topconditie verkeert, is deze met enkele houten balken gestut.
Na nog een kilometer komt de spoorlijn bij de grens met Nederland aan, vanaf hier lagen beide spoorlijnen naast elkaar op dezelfde spoordijk. Aangezien de lijn naar Emmerich tegenwoordig dubbelsporig is liggen hier nog steeds rails, ze lopen nu alleen niet meer naar Spyck toe.
- Juni / Augustus 1999
Meer informatie over deze lijn:
- Die Trajektlinie Zevenaar-Elten-Welle-Spyck-Griethausen-Kleve
- Op de Rails, mei 1950, pag. 54
- Op de Rails, augustus 1950, pag. 77
- Op de Rails, februari 1977, pag. 42
- Op de Rails, mei 1977, pag. 149
- Op de Rails, mei 1980, pag. 219
- Op de Rails, december 1995, pag. 437
- "Kruispunt" Beugen - De geschiedenis van de spoorlijnen Nijmegen-Venlo en Boxtel-Wezel
- Geschiedenis der Nederlandsche Spoorwegen (Jonckers Nieboer), pag.132 e.v.