Zuidbroek - Delfzijl

Terug nu naar de lijn naar Delfzijl! De nu afgegraven spoorbaan maakt een bocht door een weiland, steekt de Industrieweg over en kruist een stukje ongebruikt grasland om dan bij het Winschoterdiep te komen. Hier lag een draaibrug met aansluitend een viaduct over de Trekweg, die langs de noordkant van het kanaal loopt. De spoorlijn moet hier dus vrij hoog boven het maaiveld hebben gelegen, wat ongetwijfeld een belangrijke reden was om de spoordijk later af te graven. Zowel van de spoorlijn als de brug is hier dus niets meer te zien, alleen valt nog op dat de Trekweg ter plekke iets omhoog loopt en wat breder is, en bovendien een flauwe S-bocht maakt.
Ten westen van de brug is nog wel de voormalige brugwachterswoning nummer 15 te vinden, een verder weinig opvallend wit huisje. Voorbij de brug liep de spoorlijn langs een opslagterrein van Provinciale Waterstaat verder in noordelijke richting , en daalde daarbij langzaam weer af tot normale hoogte. Ook hier zal de spoordijk zijn afgegraven, want in het weiland dat tussen het kanaal en de A7 ten noorden ervan ligt is niets meer te zien wat aan de spoorlijn herinnert. De A7 zelf is hier verdiept aangelegd waarbij elk mogelijk restant van de NOLS-lijn natuurlijk is verdwenen. Vroeger was de plek van de kruising met de voormalige spoorlijn echter makkelijk te herkennen aan de parkeerplaats die aan beide kanten van de weg was aangelegd.
Bronno van der Holt schreef mij het volgende:

(...) ik ben geboren (1949) in het witte huisje aan het Winschoterdiep. Ik kan mij goed herinneren, dat de spoordijk nog bestond. De rails enz. waren echter reeds verwijderd. Waarschijnlijk is dit tijdens de oorlog weggehaald. Bij het huis was over het Winschoterdiep een spoorbrug (ik heb hiervan nog een tekening). Deze spoorbrug is in het begin van de oorlog weggehaald (met springstof verwijderd). U schrijft, dat de spoorlijn langs de opslagplaats liep van de provincie. Dit is niet helemaal correct, want de opslagplaats is op de plaats gekomen waar eerst het spoor lag. Het zand van de verhoogde spoordijk is gebruikt om de Trekweg (de weg waaraan het huis staat) te verbreden en te verbeteren. Alle werkzaamheden, verbreden Winschoterdiep, verbeteren van de Trekweg, aanleg van waterleiding tot het witte huis en uiteraard het afgraven van de spoordijk, is allemaal gebeurd in 1954-1956.





Na al deze afgegraven spoordijken begint het echter aan de andere kant van de snelweg weer wat interessanter te worden; de spoorlijn is hier namelijk terug te vinden als een zandpad dat tussen de bomen loopt. Het pad begint zowat bij het geluidsscherm van de snelweg en loopt vanaf daar in een rechte lijn naar het noorden.




Na 150 meter kruist de lijn de Galgeweg, waar in de struiken naast het pad nog een bord staat waarvan de tekst door weer en wind bijna onleesbaar is geworden. Met veel moeite zijn nog de teksten "EINDE B WEG" (ondersteboven) en "VERBODEN AFVAL TE STORTEN" (of iets dergelijks) te ontcijferen, het is dus helaas geen restant uit het spoorse verleden.
Een meter of 50 voorbij de kruising met de Galgeweg stond aan de linkerkant van de spoorbaan vroeger de abri van halte Zuidbroek Dorp. De typische NOLS-abri is al jaren geleden afgebroken, maar het straatje dat er vanaf de hoofdstraat naar toe liep wordt nog altijd aangeduid als het Haltepad. Een van de zeldzame foto's waarop de halte staat afgebeeld werd gemaakt voor het blad "Het Noorden in Woord in Beeld", de omgeving blijkt sindsdien wel enigszins veranderd te zijn... Wat op de oude foto verder nog opvalt is dat de rails ter hoogte van de zandweg nauwelijks nog zichtbaar zijn, deze foto werd dan ook pas ongeveer een jaar na sluiting van de spoorlijn gemaakt.




Na de halte is de spoordijk gemakkelijk tot in Noordbroek te volgen, op de oude spoordijk ligt een onverharde weg met daarnaast op het eerste deel een geasfalteerd fietspad. De spoorlijn loopt in een kaarsrechte lijn door de fraaie bossen en weilanden van Uiterburen, en passeert ook nog een van de vele aardgas-installaties die hier sinds de gasvondst bij Slochteren zijn aangelegd.



Na 2 kilometer komen we in de buurt van Noordbroek, waar de lijn een ruime bocht naar rechts maakt. De reizigers konden daardoor het stationskoffiehuis (midden op de foto) reeds van ver zien liggen; koffie wordt er tegenwoordig echter alleen nog voor de bewoners en hun visite geschonken.
Station Noordbroek op 05-07-1973 ( foto: Oege Kleijne )






Halverwege de bocht, zo'n 100 meter voorbij de kruising met de Scheemderstraat, stond hier het stationsgebouw van Noordbroek. Dit station werd begin jaren tachtig gesloopt, als laatste van de grote NOLS-stations die langs deze lijn waren gebouwd. Het nog bestaande station in Hardenberg is echter van hetzelfde ontwerp als dat in Noordbroek.


Op de plek van het station resteert nu slechts nog een grote zandvlakte die gebruikt wordt als parkeerplaats voor vrachtwagens, de voormalige bergplaats/retirade die bij het station stond heeft de slopershamer echter wel weten te ontlopen. Het NOLS-verleden is dit gebouwtje vooral door de dakconstructie nog goed aan te zien, en in de tuin is nog een restant van de spoordijk zichtbaar.





De spoorlijn liep na station Noordbroek verder in noordoostelijke richting, maar direkt achter het voormalige station is tegenwoordig een grote aardgas-installatie bovenop het trajekt neergezet. Aan de andere kant van deze installatie is in een bosje nog een klein restantje van de spoorbaan te vinden, maar daarmee houdt het dan ook wel op. In de uitgestrekte velden en weilanden verderop wijst er helemaal niets meer op de spoorlijn die hier zestig jaar geleden toch moet hebben gelegen.