Zuidbroek - Delfzijl


Via een omweg steek ik het Eemskanaal over, kom en passent nog over een stukje van de voormalige OG-tramlijn, en arriveer uiteindelijk bij de Farmsummer Haven waar de NOLS-lijn weer 'aan wal' komt. Hoewel de Seendweg die naar de haven loopt pas later is aangelegd, is hier aan een hobbel in het wegdek toch nog duidelijk te zien waar de spoorlijn heeft gelegen. Even ten westen hiervan lag de halte Farmsum, nu is er alleen nog een opslagterrein te vinden van een bedrijf gespecialiseerd in 'reddingvlotten en brandbeveiliging'.
Het perron van Farmsum was bereikbaar vanaf de Bredelaan, tegenwoordig (anders dan de naam doet vermoeden) een vrij smal doodlopend weggetje. Rechts naast het groene schuurtje is nog duidelijk een restant van de spoordijk te zien. Het witte gebouw links op de foto is het voormalige stationskoffiehuis van Farmsum; dit soort gebouwen blijkt langs deze spoorlijn dus wel duidelijk een langer leven beschoren dan de stations zelf!

Rechts van het landhoofd is in de verte nog een keer het witte voormalige koffiehuis zichtbaar.
Het spoor maakt hier een flauwe bocht naar het westen en komt dan uit op het Afwateringskanaal van Duurswold, een breed water dat er ook al lag toen de spoorlijn nog in gebruik was. In het weiland ten oosten van het kanaal is het verloop van de spoorlijn nog te herkennen aan de ligging van de sloten. Aan beide oevers van het kanaal zijn nog gemetselde restanten te vinden van de brug die hier toen heeft gelegen, het landhoofd aan de westzijde is zelfs nog bijna geheel intact. Duidelijk is hierbij te zien dat de brug altijd enkelsporig is gebleven. Midden in het kanaal zou volgens een oude topografische kaart ook nog een brugpijler hebben gestaan, maar daar is in ieder geval tegenwoordig niets meer van te zien.
In verband met de uitbreiding van het bedrijventerrein "Farmsumerpoort" zijn de oude landhoofden in de zomer van 2007 helaas gesloopt om plaats te maken voor een verbindingsweg naar de Farmsumer haven. De nieuwe brug en de aansluitende weg komen hierbij precies op het oude spoortrajekt te liggen; op initiatief van Bert Peihak zal de verkeersbrug daarom de naam "N.O.L.S.-brug" krijgen.

Ten westen van de brug loopt de IJzerweg over een lengte van ongeveer een kilometer over de oude spoorbaan. De naam is geen verwijzing naar de ijzeren rails die er lagen, want even verderop zijn bijvoorbeeld ook de Koper en Loodweg te vinden. De spoorbaan buigt na een paar honderd meter naar het noordwesten af, en loopt dan een fabrieksterrein op. Aan de ligging van gebouwen en de betonplaten in het wegdek lijkt het of je zo kunt zien waar de spoorlijn moet hebben gelegen, maar toch twijfel ik: het spoor is immers in 1942 al opgebroken en midden jaren dertig lagen hier in ieder geval nog overal weilanden. Wel is op een kaart uit die tijd een gebouw te zien op ongeveer de plek waar nu de gemetselde loods staat, maar het lijkt me logischer dat daarmee brugwachterswoning 16 werd aangeduid die hier toen ook moet hebben gestaan. Deze woning is kort na de oorlog gesloopt.
Direkt achter de fabrieksgebouwen ligt al het Eemskanaal, dus rijd ik vanaf de IJzerweg via de nabij gelegen brug naar de andere kant van het kanaal. Het uitzicht op de noordelijke oever wordt nogal belemmerd door een groot sportpark, maar via een half verborgen fietspad kan ik toch op de dijk van het kanaal komen. De spoorlijn stak hier met een draaibrug het Oude Eemskanaal over, met aan weerskanten nog twee vaste overspanningen. De draaibrug zelf werd aan het einde van de oorlog vernield, maar beide vaste bruggen hebben elders nog goede diensten bewezen. Eentje werd gebruikt voor de overspanning van het Foxholstermeer ten westen van Hoogezand, de ander werd gebruikt ter vervanging van de vernielde brug over de Regge bij Ommen. Pas in 1986 werd deze brug vervangen door een betonnen exemplaar.



Twee grote betonnen pijlers of brughoofden markeren nu nog de plek waar de spoorlijn de noordelijke oever bereikte. Wat daarbij meteen opvalt is het grote hoogteverschil tussen de spoorlijn en het sportveld verderop. Doordat het waterpeil in het kanaal een stuk hoger ligt dan het land ernaast, moet de spoorlijn direkt na de brug toch zeker zo'n 4-5 meter boven het maaiveld hebben gelegen. De daaruit resulterende brede spoordijk was niet zo'n bezwaar, want zelfs toen de lijn werd opgebroken liep deze nog in een ruime boog op een kleine kilometer van de bebouwing om Delfzijl heen. Inmiddels zijn er echter complete woonwijken en wegen bovenop het tracé aangelegd en zal de spoordijk daarbij wel geheel zijn afgegraven, zodat de kans klein is dat er op het resterende deel nog iets van de lijn over is gebleven.

Na het sportpark doorkruist te hebben steekt de spoorlijn met een viaduct de verbindingsweg met Appingedam over, loopt dwars door het huidige verpleeghuis Vliethoven en komt dan bij het Damsterdiep dat met een 29 meter lange spoorbrug werd overgestoken. Vroeger liep aan de noordoever een verbindingsweg die, te oordelen naar de kaart, zich opsplitste en aan weerszijden van een brugpeiler onder het spoor doorliep. Tegenwoordig ligt hier slechts een rustige woonwijk, van de oorspronkelijke weg of de brug is niets meer te zien. Wel staat er langs de oever nog een fraaie dubbele rij bomen, met een opvallende onderbreking op de plek waar zo ongeveer de splitsing moet hebben gelegen...
Van de laatste anderhalve kilometer spoor heb ik, zoals eigenlijk al verwacht, helemaal niets herkenbaars terug kunnen. Na het Damsterdiep buigt het spoor in noordoostelijke richting af, loopt dwars door het huidige ziekenhuis en kruist na een paar honderd meter de Hogelandsterweg (ongeveer op de plek van de kruising met de Botterlaan). Met een ruime boog sloot de lijn vervolgens bij kilometer 37.1 aan op de nog altijd bestaande lijn Groningen-Delfzijl, ongeveer bij het begin van het emplacement van Delfzijl. De boemel uit Zuidbroek moest dan nog zo'n 750 meter rijden om uiteindelijk na een reis van 3 kwartier te arriveren op het station van Delfzijl.

- Mei 2000
Met dank aan allen die aanvullende gegevens en foto's hebben geleverd.

Meer informatie over deze lijn:

- Op de Rails, april 1980, pag.109 e.v.
- Op de Rails, mei 1987, pag.133 e.v.
- Op de Rails, november 1987, pag.338 e.v.